събота, 22 юни 2013 г.

Коя е историческата личност?


Материалът може да се използва и като дидактична игра,  и/или  като средство за проверка и контрол на знанията на учениците. Кратките анонси насочват децата към  историческите личности, но не изчерпват техните достижения и приноса им в нашата и европейската  история. Целта е учениците да допълнят информацията, с която разполагат за съответния клас, да се провокира въображението и да се пробуди интереса на децата към миналото на родината.



Целият материал може да се ползва  от тук или от тук.
Материалът може да се ползва и като флашкарти.

por ilievadabova

неделя, 16 юни 2013 г.

събота, 15 юни 2013 г.

Български автори пишат за деца: Иван Вазов


Трудно е да се създаде кратък материал, който да представи творчеството на Вазов за деца. Още по-трудно е да се подберат най – силните стихове. Въпреки, че е написал само една  стихосбирка специално за малчуганите – „Стихотворения за малки деца“, която излиза през  1883 година, част от голямото литературно наследство на Иван Вазов се знае добре от българските деца. 
Никой празник не може да е пълен без да прозучат познатите „Де е България“, „Тих бял Дунав“, „Аз съм българче“, „Край Босфора“. 
Едни от първите ни знания за Апостола на свободата добиваме чрез творчеството на Вазов. 
Огромна любов и преклонение към родното – това е гражданската позиция на автора, която той ни завещава. Завет, който ние се стремим да следваме в нелекия си път на български училища в чужбина.



Материалът може да се види тук.

четвъртък, 13 юни 2013 г.

Български автори пишат за деца: Ран Босилек


Най – сетне (след цяла година) проектът „Български автори пишат за деца“ намери своето продължение. Неслучайно тема на това издание е Ран Босилек – един от най - интересните и обичани автори на детски произведения у нас. 


Материалът е придружен с аудио запис на приказката „Шарко, Деко и Дана“. Изборът на произведението е продиктуван от стремежа да се утвърди у децата разбирането за  внимателно отношение към всяко животно. (Винаги съм приемала, че децата  обичат животните и желаят да общуват с тях, но май ... не е съвсем така...явно, като всичко останало, това зависи от средата на детето). 
Целият материал може да се види тук и тук ( до 28 юни).

неделя, 2 юни 2013 г.

Българската култура през втората половина на ХХ век


Материалът представя един поглед върху развитието на българската култура през втората половина на ХХ век, съобразен с възрастовите особености на шестокласниците.
Търсени са връзки между отделните предмети, изучавани в българските училища в чужбина и дейността на българските организации там.
Част от учебното съдържание е и материала
Урокът е богато онагледен с примери от различни аспекти на културния живот през втората половина на миналия век.




Целият урок може да се види тук и тук.



Ден на Ботев и на загиналите за свободата на България


ЕЛЕГИЯ

Кажи ми, кажи, бедний народе,
кой те в таз рабска люлка люлее?
Тоз ли, що спасителят прободе
на кръстът нявга зверски в ребрата,
или тоз, що толкоз годин ти пее:
"Търпи, и ще си спасиш душата?!"

Той ли, ил някой негов наместник,
син на Лойола и брат на Юда,
предател верен и жив предвестник
на нови тегла за сиромаси,
нов кърджалия в нова полуда,
кой продал брата, убил баща си?!

Той ли? - кажи ми. Мълчи народа!
Глухо и страшно гърмят окови,
не чуй се от тях глас за свобода:
намръщен само с глава той сочи
на сган избрана - рояк скотове,
в сюртуци, в реси и слепци с очи.

Сочи народът, и пот от чело
кървав се лее над камък гробен;
кръстът е забит във живо тело,
ръжда разяда глозгани кости,
смок е засмукал живот народен,
смучат го наши и чужди гости!

А бедният роб търпи и ние
без срам, без укор, броиме време,
откак е в хомот нашата шия,
откак окови влачи народа,
броим и с вяра в туй скотско племе
чакаме и ний ред за свобода!