Презентацията „В приказната гора“ е чудесно средство да се разчупи “леда“ в началото на запознанството ни с новите малчугани. Същевременно ще установим до каква степен владеят български език, както и готовността им за училище.
В приказната гора
Преди години правих подобен материал, но сега реших да „затрудня“ децата като подбера илюстрации, които стоят доста далече от филмите на компанията „Уолт Дисни“ (които децата познават много добре).
В това издание на поредицата „Уча се да преразказвам“ Любчо и Яна ще помогнат на четвъртокласниците да преразкажат научнопопулярен текст.
Децата ще чуят прекрасните славееви песни и ще научат интересни неща за живота и поведението на малката сладкогласна птичка.
В тази част на поредицата за пръв път се прави опит децата да отговорят на въпросите и да преразкажат текста след като са го чули. За деца, които не владеят достатъчно добре български език това упражнение е много важно. В презентацията е включен и самият текст, за да може и да се прочете от учениците.
В следващия файл може да се чуе информацията за славея и да се отговори на поставените въпроси. След като се отговори на въпроса, се клика върху бутончето Skip, за да продължи видеото. Упражнението може да се изпълнява самостоятелно, без връзка с преразказа.
Първата презентация от поредицата „Уча се да преразкавам“ за 4 клас е посветена на „Птичка на мира“ от Ангел Каралийчев.
Отново „водачи“ на учениците в света на преразказите са Любчо и Яна, които те познават от трети клас.
Децата трябва да направят подробен преразказ на мита. Текстът е кратък, но сложността идва от многото непознати или малко употребявани в ежедневието на учениците думи.
В презентацията е използван похватът „видео лента“ при представянето на някои елински божества. Думичките на Яна и Любчо са анимирани (както обикновено).
Цялата презентация може да се види тук и да се свали.
В тази част от поредицата „Уча се да преразказвам“ учениците ще се запознаят с авторовата приказка „Орехчето“.
В презентацията има кратка информация за Ран Босилек, чието дело е произведението.
В края на материала е използван похватът „видео канал“. Целта е да се усвои добре не само умението да се преразказва, но и да се научат нови неща за заобикалящия ни свят и децата да видят героите от приказката в тяхната естествена среда.
Изработването на диорама е интересно занимание, с което може да се ангажират както по-големите, така и по-малките деца. В такава дейност децата участват с голямо удоволствие. Това е една чудесна възможност да се включат и родителите, ако диорамата се изработва вкъщи.
И така, какво е това чудо, наречено диорама?
Диорамата е умален модел на реално или измислено място.
В нашия случай, това е гората, в която се срещат Червената шапчица
и Вълка.
За изработването на макета са нужни:
* изображения на Червената шапчица, на Вълка, дървета, храсти, цветя; добре е те да се нарисуват от децата, но може да се ползват и оцветявки (както е в нашата диорама);
* картон за подлепване;
* твърд картон или велпапе за дъното и страната на макета - може да се ползва и кутия (от обувки);
* ножици, лепило, маркери или моливи, креп хартия, гланцова хартия;
* желание и добро настроение!
В клипчето е показана последователността на работа, но всеки може да я промени според своите предпочитания.
Освен за развитие на фината моторика, за какво друго може да се използва макета? Би ли намерил и друго приложение?
Разбира се. Приложенията на диорамата зависят от целите и фантазията на учителя или родителя.
Децата могат да използват макета като част от реквизита на куклен театър, да разиграват роли с помощта на куклите; да усъвършенстват умението да разказват. С помощта на диорамата и под формата на игра учителят може да прецени до каква степен детето владее български език. Не е случаен изборът на приказка. „Червената шапчица“ е много популярна история и дори да не е ходило на българско училище, детето я знае и може да я разкаже.
Това са само малка част от идеите за приложение на диорамата. Всеки може да я ползва според своите и на учениците си нужди.
Предлагам настолен календар тип пирамидка за учебната 2014/2015 година.
датите са отбелязани с по-едри цифри, за да не се затруднява откриването им, а в същото време големината позволява и да се направи бележка или отметка, където е нужно.
Вълничките показват местата на сгъване. Долната черта указва къде да се изреже отвор, да се постави „езичето“ от горната част.
Добре е, ако отпечатаното календарче се залепи върху по-твърда подложка – картон или друг подходящ материал.
.Третокласниците отново се срещат с Любчо и Яна, които им помагат да направят преразказ на басня.
В материалът са включени линкове към видео клипа „Уча се да преразказвам“ и към кратка (подходяща за възрастта на децата) информация за живота и творчеството на Езоп.