Търкулна се надолу по пътя на времето, иди я гони. Как ще я стигнеш? Не можеш да спреш, да се върнеш назад и промениш това, което не е станало както трябва, да попълниш пропуснатото. Не можеш да коригираш – в програмата на живота липсва клавиш Undo.
За това всеки миг е уникален, единствен и неповторим. Трябва да се подготви и изпълни съвършено. Но има ли съвършенство в така несъвършения ни свят?
Ние сме хора – обикновени и ограничени във възможностите си. Но мечтите ни са големи и смели. Важното е да се стремим да ги изпълним. Защото това стои в основата на живота.
лятото е онзи прекрасен сезон, който чакате с нетръпение. Това е времето на Голямата ваканция.
Пожелавам Ви едно чудесно лято, изпълнено с много игри, приключения и откривателства!
Но! Не забравяйте да се потрудите за големия летен конкурс!
Прочетете колкото можете повече книжки на български език. В списъците са предложени тези произведения, които ще изучаваме през следващата учебна година. Не спирайте, когато ги прочетете! В библиотеката Ви очакват още много книги. Попълнете читателския си дневник.
През октомври един от Вас ще спечели (благодарение на своя труд и постоянство) хубава награда на стойност 50 евро.
Не пропускайте да участвате в конкурса за най-пълен читателски дневник!
През
последните няколко години сме свидетели на рязко увеличаване на броя на
българските училища в чужбина. Те са един от основните стожери на
българщината в странство. Мощен
инструмент са за съхраняване на националното самосъзнание у младите хора и
децата [4]. Те възникват и развиват
своята дейност, за да отговорят на една много важна потребност на българите,
които живеят зад граница – съхраняването на националната идентичност у младото
поколение [3].
„Посещаването на занятията в неделното училище
е изцяло на доброволен принцип – няма механизъм, който може да задължи един
родител да запише детето си в такъв образователен център, ако той не желае.
Много често обучението на дете или подрастващ в неделно училище означава
лишаване на цялото семейство осем или девет месеца в годината от почивка в
неделния ... ден. За да премине към такова действие, един родител трябва да е
силно мотивиран да съхрани българските корени на детето си.“[5].
Обучението
в българските неделни училища се извършва само по предметите, които не се
изучават в местните училища – български език и литература, история на България
и география на България за съответните класове. Учебните програми са одобрени
от Министерството на образованието [7] като само програмата по български език и
литература е адаптирана.
Всяка
организация, поддържаща неделно школó има своя политика в това отношение.
Училищата, в които е апробиран варианта за използване на образователни игри,
изработени в платформа Zondle – БНУ „Св. Седмочисленици“ Тарагона и БНУ
„Св. Св. Кирил и Методий“ Барселона, залагат на съвременни методи на обучение,
разнообразие на използваните технологии и идеята да се предостави на учениците възможно най-качествено
обучение.
Концепция
За
постигане на Държавните образователни изисквания може да се използват
разнообразни методи на работа с учениците – както традиционни, така и
иновативни. В своята работа учителят винаги отчита особеностите на децата,
техните нагласи и стремежи. Много подходящо в начална училищна степен е
прилагането както на активни, така и на
интерактивни методи [2]. Свидетели сме на бурно развитие на информационните и комуникационните технологии.
Непрекъснато се създават нови продукти, информацията ни залива от всякакви
източници и устройства. В такъв интензивен поток от новости е трудно да се
задържи вниманието на детето, за да усвои определените стандарти и да получи
знанията и уменията, които изисква учебната програма.
Настоящата
разработка представя вариант за използване на образователни игри по човекът и
обществото в III и IV клас в българските неделни училища в чужбина, разработени
в платформа Zondle. Концепцията представяме според възгледите на Шафер,
адаптирани от Л. Миткова [6].
Ученици: възраст 8, 9,
10 години – ученици в III и IV клас в БНУ „Св. Седмочисленици“ Тарагона и БНУ
„Св. Св. Кирил и Методий“ Барселона, Испания;
натрупани собствен опит от участие в
компютърни игри;
Цели на
обучението:
усвояване на учебен материал по човекът
и обществото и да постигнат ДОИ;
Учебно
съдържание:
дял история и дял география в III клас и част от дял география в IV клас;
Метод: образователни
игри, разработени в платформа Zondle
Локализация в
пространството:
платформа Zondle, интернет връзка, компютър или друго подобно електронно
устройство;
Локализация във
времето:
часовете по човекът и обществото, вкъщи;
Учител: познания за
работа с електронната платформа;
Оценяване: чрез стандартен
тест.
Целта
ни е да установим до каква степен чрез използване на образователни игри,
разработени в платформа Zondle, се постигат ДОИ по човекът и обществото в III и
IV клас.
Чрез
използването на разработените игри се стремим към постигането на следните
образователни стандарти [8]:
За
постигането на образователните цели по предмет човекът и обществото в III и IV
клас с помощта на ИК технологиите изготвихме 16 игри в платформа Zondle.
Възползвахме се от предоставената от разработчиците на платформата възможност
за вграждане на създадените продукти и ги вградихме в сайта Българско училище в чужбина [1]. Игрите
отговарят напълно на съвременното разбиране за интерактивност в обучението. Те
са лесно приложими, изискват само интернет връзка и подходящо електронно
устройство – компютър, таблет или мобилен телефон. Може да се използват върху
интерактивна бяла дъска. Децата са във възторг – могат да играят, да се
забавляват и едновременно с това да научават.
Трябва
да се подчертае отношението на родителите към разработените игри – напълно
подкрепят дейността на учителя в тази посока (реално ние се радваме на
безрезервната подкрепа и одобрение от страна на родителите за нашите образователни
проекти, един от които е и настоящият).
Към
създаването на игри в платформата привлякохме и деветокласниците от БНУ „Св.
Седмочисленици“ в Тарагона. Поради оскъдното време, с което се разполага в едно
неделно училище, учениците имат скромен, но съществен принос към разработването
на игри за по-малките деца. Идеята на учителя да се включат в създаването на
електронни продукти беше възприета веднага и с въодушевление. Микаела Колева
разработи въпросите за играта „Повърхнина на България – низини и равнини“,
Александър Шопов разработи въпросите за игрите „Дунавска равнина“ и „Празници в
България“. За да изпълнят задачите, но и да не се нарушава нормалния учебен
процес в девети клас, учениците
използваха свободното си време. След приключване на работата , изразиха желание
да участват и в други подобни проекти.
Платформа Zondle
Сред
разнообразието от технологични продукти
в интернет пространството се открояват образователните платформи. Платформата
Zondle [12] е една от тях. Тя предлага управление на класове: контрол на
присъствие; отчитане на поведение
–насърчава създаването на положителна учебна среда, която да помогне за
повишаване на резултатие от обучението; класация
на учениците за постиженията им (комбинация от техните резултати и техния
напредък);
Образователни
ресури: създаване на листовки; тестове; собствени бележки; споделяне на
създаденото с учителя и съучениците; домашни работи; създаване на теми, които
се оценяват. Най-интересната и най-полезната част от платформата е възможността
за създаване на образователни игри както от учителя, така и от учениците.
Една
огромна положителна страна на Zondle е възможността да се пише на български
език с кирилица, въпреки че интерфейса и инструкциите са само на английски език
(не представява пречка за успешно използване).Платформата позволява въпросите и
отговорите да се принтират и да се използват като стандартен тест.
След
регистрация всеки може да избере тема и да създаде набор от въпроси, които да
превърне в игра. Наличните шаблони, които са над 20 на брой, са забавни и
естетически издържани. По този начин обикновените тестове се превръщат в
забавни игри, от които децата трудно се откъсват. Всяка игра е придружена с
обяснение на английски език (напълно възможно е да се включи и български език
при определени условия). Всяко постижение се отбелязва със съотвени звукови
сигнали. За да бъде допуснато детето в играта, то трябва да даде правилен
отговор на поставения въпрос. Често
се изисква отговор и на втори въпрос, за да се достигне до състезателния
момент.
Три
са основните структури на игрите:
·Въпрос
и четири отговора – един верен и три неверни;
·Въпрос
и отговори „вярно – невярно“;
·Картинни
въпроси: комбинация от писмени и картинни въпроси и отговори.
Задачите,
които могат да се създадат са
разнообразни. Zondle дава възможност и за отборна игра, може да се използва
върху интерактивни бели дъски (или подобни), а учениците могат също да
взаимодействат директно с помощта на свързани интернет устройства. Със Zondle
отборна игра може да се комбинират ресурси, изготвени в стила на PowerPoint. Може да се създадат Playing Game
кръгове, в които участват няколко ученици, които се конкурират по между си за
по-високи постижения.
Платформата
е безплатна за учители и ученици. Zondle Plus позволява контролиране дейността
на учениците в реално време; вграждане на платформата в училищен уебсайт или
блог; получаване на виртуални награди и пр.
Всички продукти, изработени със Zondle и опитът, натрупан с платформата,
могат да се споделят с други учители и
ученици от цял свят. Предоставя се възможност за създаване на отбори от
различни училища, от различни класове или сред класа, които да се състезават и
да получат виртуални zondle награди.
Свободната
мобилна версия на платформата (IOS и Android) позволява създадените ресурси да се използват винаги, когато е налична
интернет връзка. Постиженията на учениците в игрите се регистрират в специална
книга zondle Gradebook и всеки може да види своя напрадък и да го сравни с този
на други участници.
Платформата
предоставя възможност децата сами да изработват образователни игри. По този
начин те навлизат бързо и неусетно в света на информационните и комуникационни
технологии.
Апробация и
резултати
За
да се установи до каква степен игрите, изработени в платформата, допринасят за
постигане на образователните стандарти, използваме стандартен тест.
Изследването
е извършено в две български неделни училища
– БНУ „Св. Седмочисленици“ Тарагона и БНУ „Св. Св. Кирил и Методий“
Барселона. Участие вземат учениците от III клас – общ брой 22 деца и IV клас –
общ брой 7 деца. В настоящата разработка представяме част от получените
резултати в IV клас. Тестът, с който се измерва равнището на ученическите
знания и умения обхваща част от учебния материал за съответния клас – две теми,
по които е работено с образователни игри и две теми, които са изучени без да се
ползват игри. Прилагат се следните критерии за оценка:
·Критерии
за оценка на задачи с избираем отговор – 6 задачи
За верен отговор – 6 точки; За неверен отговор
– 0 точки; Без отговор – 0 точки
·Критерии
за оценка на задачи с допълване с кратък свободен отговор – 2 задачи
За напълно верен отговор – 6 точки; За
частично верен отговор – 3 точки; За неверен отговор – 0 точки; Без отговор – 0 точки
·Критерии
за оценка на задачи със свободен отговор – 1 задача
За
верен отговор – 6 точки; За частично
верен – 3 точки; За неверен отговор – 0 точки; Без отговор – 0 точки
Получени
резултати:
Изводи и препоръки:
·Платформа
Zondle е безплатна, не се заплаща лиценз, необходима е само интернет връзка
·Продуктите
(образователните игри) могат да се ползват с интерактивна бяла дъска или върху
обикновен екран; няма нужда от допълнителни устройства, работи се с компютър,
таблет или мобилен телефон
·Всяко
дете може да ползва създадените ресурси и всяко дете може да създава ресурси; образователните
игри, разработени в платформата може да се използват и в училище, и вкъщи
·Целият
клас може да ползва една игра или
различни игри едновременно от всяко дете; елементът на състезателност провокира
стремеж към победа
·Проблемите
с налучкването на верния отговор в платформата са сведени до минимум
·Работата
е забавна, интересна, актрактивна и много полезна
·Не
бива обаче, да се абсолютизира използването на образователните игри,
разработени в платформа Zondle. Те трябва да се
съчетават с други методи на обучение, за да се постигне изпълнение на
ДОИ във всички аспекти
· Недостатък на платформата според нас е липсата
на възможност за използване на български език при представяне на инструкциите
за всяка игра и англоезичният интерфейс. Тези слабости (от гледна точка на
българското училище) може да се преодолеят с включването на български
преподаватели в платформата. Би могло да се установи контакт с разрабочиците на
Zondle и да се предложи тази промяна. За да се осъществи обаче тази идея,
повече български училища трябва да работят с платформата, за да се прояви
реална необходимост от включването на нашия език като работен в Zondle.
2.Иванов,
Ив. П. Педагогическата интерактивност. Сб. Ин о в а ц и и и и
н т е р а к ти в н и т е х н о л о г и
и в
о б р а з о в а н и е т о, София, 2012
3.Илиева-Дъбова,
Ил. Т. Опит за анализ на някои от проблемите на българските училища зад граница
и пътища за тяхното решаване. Сб. Б ъ л
г а р с к о то у ч и л и щ е в к о
н т е к с т а н а е в р о п е й с к и т е о б р а з о в а т е л н и п р и о р и т е т и, Стара Загора, 2010
4.Илиева-Дъбова,
Ил. Т. Използване на информационните и комунукационни технологии в българските
неделни училища в чужбина. Сб. Н а ц и
о н а л на к о н ф е р е н ц и я И К Т – с р е д с т в о з а и
з г р а ж д а н е н а з н а н и я
и к о м п е т е н т н о с т и,
Перник, 2014
5. Илиева-Дъбова, Ил. Т. Сътрудничеството между
българското неделно училище и семейството – тенденции и проблеми. Сб. Ч е т в ъ
р т а м е ж ду н а р о д н а н а у ч
н о – п р а к т и ч е с к а к о н ф е р е н ц и я С ъ в р е м е н и т е н д е н ц и и з а с
ъ т р у д н и ч е с т в о м е ж д
у с е м е й с т в о т о и у
ч и ли щ е т о, Русе, 2014
6.Миткова,
Л. Иновативен модел за овладяване на знания и формиране на пазарни умения у
учениците от 2. Клас – идея и реализация В:
Електронно списание i продължаващо образование, бр. 37/ 2014 http://www.diuu.bg/ispisanie/broi37/37dpp/37dpp4.pdf
* Разработката участва в Петия Есенен научно-образователен форум на ДИУУ и СУ „Св. Климент Охридски“ през 2015 година и е удостоена с първа награда в категория „Образователни игри в Интернет“
** Материалът е част от статия, не включва цялото изследване.