Страници

сряда, 29 септември 2021 г.

Животните и птиците в България – съвместен виртуален урок на БНУ „Св. св. Кирил и Методий“ Барселона и Регионален природонаучен музей Пловдив

 


През последните десет – дванадесет години сме свидетели на увеличаване броя на неделните училища в чужбина. Причините за това явление са няколко, но основната сред тях е желанието на част от българската диаспора в странство да запази езика, обичаите и традициите у своите деца. Самите неделни школá се различават едно от друго в зависимост от това в коя държава се създават; какъв е контингетът от ученци, които се обучават; какво е равнището на подготовка на педадогическия персонал и пр. Но общите неща между тях са несъмнено много повече.

Обучението в българските училища в чужбина се извършва по адаптирани програми, одобрени от МОН. В неделните школá се изучават български език и литература, история на България, география на България и разнообразни допълнителни извънкласни занятия.  Стремежът на всяко училище е да направи дейността си привлекателна за българчетата в чужбина и да осигури изпълняване на мисията на обучителния център и постигането на  поставените образователни и възпитателни цели.



Неделните училища функционират в особена среда и имат специални задачи. Те се създават в чужди  държави, в които учениците посещават местни училища. Децата растат и се развиват в чуждоезикова среда. Често дори в семейството рядко се говори български език. Седмичната натовареност на децата е голяма, защото след редовните занятия се посещават извънкласни и извънучилищни занимания – танци, чужди езици, спорт и пр. Част от учениците много рядко посещават България (два-три пъти за 5-6 години) и личният им опит е твърде ограничен в тази посока. [1, 7].Българските неделни училища в чужбина са средища на просветна и културна дейност, която се крепи на три основни групи участници: 

·         Деца

·         Учители

·         Родители

През учебните 2019/2020 и 2020/2021 години неделните български школá се изправиха пред едно ново предизвикателство – пандемията от COVID-19. Бързо трябваше да се настройва цялостния учебно–обрзователен процес на съвсем нова (за голяма част от училищата) вълна – дистанционното обучение, което по-късо започна да се нарича  ОРЕС (обучение от разстояние в електронна среда). И в това време на изпитания – физически, психически, икономически, социални и пр. – българските училища в чужбина трябваше да се съобразяват основно с разпоредбите на местните държавни органи. В различните краища на света те не бяха драстично отличаващи се, но все пак бяхме поставени в необичайна  ситуация. В Испания, автономна област Каталуния, тези мерки се оказаха най-строги и най-продължителни [7].

вторник, 7 септември 2021 г.

Органайзер облаче kawaii

 


Новата учебна година вече чука на вратите ни.
Добре е да си подготвим училищни пособия, които да ни носят радост. 
Какво по-хубаво от това да си ги изработим сами?