Страници

четвъртък, 23 октомври 2014 г.

Занимателни игри по история и цивилизация - 5 клас




Ученето е по-лесно и забавно с помощта на дидактически игри.

Познатата бесеница:



Състезание с коне

понеделник, 20 октомври 2014 г.

Тест „Българските земи през праисторическата епоха“


Праисторическото развитие на човечествoто винаги е будело интерес и е провокирало изследователските инстинкти у децата; развихряло е тяхното въображение. Обикновено това са първите уроци, по време на  които децата могат да се влюбят в историята като наука. Ако това не се случи (по някаква причина), не е проблем – непременно ще я заобичат в следващите часове. 
Защото няма човек, който да е безразличен към науката за миналото. 


Предлагам тест с два типа отговори:
verdadero ( исп.)– вярно
falso   (исп.)– невярно

петък, 17 октомври 2014 г.

Училищен проект “Древногръцка митология“


Поставихме началото на един нов проект, с който целим да научим повече за митологията на древните гърци; да разберем защо е толкова важно да я познаваме.
Ще изработим краен продукт – илюстрована книжка, в която ще бъдат публикувани изготвените от децата статии за олимпийските богове и някои митологични същества, както и рисунки и фотоси с произведения на изкуството.

За проекта може да прочетете повече в сайта „Българско училище в чужбина“.

сряда, 15 октомври 2014 г.

Ново начало


                Във всяко българско училище началото на учебната година е много важен момент, но в българските училища в чужбина е дваж по-значим. Тази година за пръв път тържеството се провежда в края на септември, а не както обикновено, през първата неделя на октомври. Причината за това е много прозаична – на 5 октомври сградата на училището е избирателна секция.
           Слънчев есенен ден. Отваряме вратите на училището широко, за да посрещнем нетърпеливите малчугани и техните родители. Децата се втурват из учебните зали и непракъснато питат:„ Това ли ще е нашата стая тази година?“, “Какви предмети ще правим?“, да, „ще правим“ по испански маниер, не „ще изучаваме“....
              Час преди началото на тържеството всички са пристигнали и училището повече прилича на боен стан, отколкото на солидна образователна сграда. В подготовката на празника са включени всички – мамите са направили вкусна почерпка – баници, сладки, кексове, погачи – все български ястия. На отрупаната маса не се вижда нищо купешко – всяка майка се е старала да свърже и храната с днешния български ден. Татковиците са изправени пред сериозна задача. Училището е закупило нова бяла магнитна дъска с колелца – чудо на чудесата! Те ще трябва да сглобят придобивката и да вложат изобретателна мисъл и сръчност в работата си – получените крачета не отговарят на размерите на дъската. И се донасят бормашини и чукове, и болтчета, и гайки,  и се начеват сериозни действия с тях. Децата започват усилена репетиция – както обикновено в училище в чужбина времето не стига  и се репетира в последния възможен момент. Всички деца знаят стихчетата наизуст.                       Танцьорките от група „Здравец“ припряно обличат носиите и грабват фотоапарата на училището – да се занеме всеки важен момент от празника. Внимателно свалят венеца, който украсява най-ценното притежание на асоциацията и училището – благословената икона на Светите Седмочисленици.
             Под този венец всяка година минават с надежда за успехи в учението възпитаниците на училището и каталунските гости. Тази година минават и родители – да си припомнят трепетите от онова прекрасно време, което всички бързаме да загърбим и след това цял живот търсим – детството.
                   Инсталират се един от училищните компютри, бас касата и тонколоните под непрекъснатото вайкане на ръководителя на школото, че тонколонките са слабички, няма да се чува, имаме нужда от музикална уредба, тя е скъпа, но ще се снабдим  и с уредба, ще търсим средства и следващата година ще се чува по-добре.
Всички излизат пред училището. В ръцета на Мариела, едно от най-малките деца от подготвителната група, звъни школското звънче. Малко едно такова, не сме си купили от България истински звънец, но пък е украсено с цветя и панделки, със звънко гласче. То пее, приканва деца и възрастни да поемат по най –хубавия път – пътя към училищния праг.
            Гост на тържеството ни е господин Джермá Сантамария – съветник в кметство Реус и дългогодишен гимназиален учител. Той не само минава гордо под венеца, но и споделя искреното си възхищение от чуднесния обичай – да започва учебната година с празник. Пожелава ни да сме все така упорити в стемежа си да съхраняваме корените си и родния език. Получаваме поздравления от господин Джоан Руиз Карбонел и господин Францеск Валес – депутати в испанските Кортеси. Чудна работа – за всеки празник, който отбелязваме, испанските народни предствители ни поздравяват, никога не ни забравят. А за пет години съществуване на училището не сме получили нито едно поздравление от български депутат – нито настоящ, нито бивш.
               Греят шарените престилки, трептят китките по косите, светят пафтите като златни... и се чува детско гласче: „И аз искам такива дрехи. Мога да изпея народна песен. Да пея ли? Знам „Рипни, Калинке“...
Лисва се водата от менчето по прастар обичай, с надеждата да ни върви леко, като по вода. Всички минаваме под венеца и хапваме по залък от питката с мед – да ни е сладко учението. А питката не е обикновена, а вълшебна. Пухкава, дъхава, украсена с български букви, замесена с много любов от топлите майчини ръце.
                Всички слушаме химна и в сърцата се прокрадва тъга, а очите овлажняват. Корави мъжки устни шепнат:„Ти си земен рай.“ И пред взора изплуват прекрасните очертания на планини, ширни полета и едно бурно и страшно море...
Започва празничната програма с връчване на грамотите и наградите  от Великденския конкурс. Те са изминали дълъг път – пристигнаха през лятото чак от Москва! Пожелаваме си да имаме още много награди през новата учебна година.
                Стиховете се редят един след друг – познати, свидни, очаквани. Напред излиза смело първокласниче и успява да ни убеди, че „да си първокласник, то не е шега“. Вълнението прелива от душите, родителите ръкопляскат възторжено, ръколяскат и каталунците. Не разбират думите, но емоциите са красноречиви – откриваме нова страница от живота на нашето, българското училище.
                      Ще се заредят неделя подир неделя, изпълнени с уроци, с песни и шеги. Ще решаваме загадките на Йоги, ще трупаме знания в чантата на изследователя, ще пътешестваме назад във времето, за да се срещнем с горди царе и мъдри монаси, ще се изкачваме по върховете на Пирин и Рила, ще слизаме в дълбините на Леденика и Дяволското гърло, ще попиваме неусетно онова знание, което след много години ще предадем и на децата си.
                     Знанието, че сме българи.
                     Усещането, че сме част от уникален народ.
                     Убеждението, че на земята има рай и неговото име е България.



Заб.: Загадката на Йоги и Чантата на изследователя са поредица от учебни задачи, по които в училището се работи от неговото създаване.

Октомври 2014                                                                    
Тарагона – Реус 
Испания









вторник, 14 октомври 2014 г.

Географско положение на Европа


Вариант на представяне на географското положение на континента Европа  чрез платформата mural.ly. 

понеделник, 13 октомври 2014 г.

Работна среща на тема „Използване на информационните и комуникационни технологии в работата на българските училища в чужбина“




Втората работна среща на български учители в чужбина се състоя на 20 септември в сградата на българско неделно училища „Свети Седмочисленици“  в Реус (Тарагона). Срещата мина чудесно, обмениха се идеи и мнения, научиха се нови неща, спечелихме още едно училище за семейството на Енвижън... 

Предлагам стията, представена в рубриката „Светоглед“ на  интернет радио „Татковина“ и изпратена  на Държавната агенция на българите в чужбина за събитието (най - „тежкото“ нещо за мен в една кампания не е упорития труд по планирането и подготовката, напрежението при провеждането на събитието, а ...неговото описване... е, най – сетне  – почти три седмици след осъществяването на срещата, материала е готов).


Втора работна среща на български учители в чужбина на тема
 „Използване на информационните и комуникационни технологии в работата на българските училища в чужбина“

Съвремието ни е белязано от динамичното развитие на технологиите във всички сфери на живота. Педагогиката не остава в страни от тези интензивни процеси. За да се повиши и задържи интересът към работата в  неделните училища,  да се покачи интензитетът на възприемане и разбиране на учебния материал има различни пътища и средства. Едни от най – а резултатните са  свързани с прилагането  на информационните и комуникационни технологии в ежеседмичната дейност на неделните училища.
Досегашният  опит показва, че е много трудно да се организира и проведе традиционното и добре познато обучение за повишаване на квалификацията на учителите. В чужбина сме изправени пред по-различни обстоятелства и предизвикателствата пред педагозите се  различават твърде много от тези, с които се сблъскват учителите в България. Зад граница всеки преподавател сам търси начини за справяне с обучителните проблеми и с всякакви други трудности, с които се срещаме в работата си с децата и родителите.
Водени от тези съображения и идеята, че е необходимо споделяне на натрупания професионален опит,  за втора поредна година екипът на Българско неделно училище „Св. Седмочисленици“ Тарагона, Испания, организира работна среща на български учители. Темата „„Използване на информационните и комуникационни технологии в работата на българските училища в чужбина“ е актуална и интересна. В срещата взеха участие учители от БНУ „Св. Св. Кирил и Методий“  Барселона и училище „Родолюбие“ Валенсия.
Програмата включваше няколо основни момента, върху които съсредоточихме вниманието си на 20 септември, деня на провеждане на работната среща.
Първата тема „Някои проложения на Paint и  Word за създаване на комбинирани документи“ беше успешно съчетана с практическо прилагане на представената информация от госпожа Таня Търкаланова и бяха създадени интересни документи от всеки присъстващ учител.
Втората тема „Идеи за използване на анимациите в PowerPoint за създаване на динамични презентации“ разгледа използването на различните видове анимации, както и варианти на  тяхното прилагане в работата на учителя. И при тази тема се приложи на  практика  споделеният опит. Демонстрациите на използване на вградени файлове  – видео и аудио – показаха големите възможности при използване на  програмата в  дейността на учителите.
Clas Dodjo е една интересна платформа за управление на класове – тема твърде наболяла и в неделните училища. Clas Dodjo не само регистрира поведението на учениците и тяхното представяне в работната им среда, но и провокира активната позиция на родителите и на смите деца. Благодарим на господин Стефан Стефанов, пионер в използването на платформата в България и един от основните нейни преводачи на български език, за любезното съдействие, което оказа на екипа на БНУ „Св. Седмочисленици“ при подготовката на работната среща в частта, отнасяща се за Clas Dodjo. Платформата има голям потенциал и е добре той да се използва активно в неделните училища, за да се прилагат механизмите на всестранното въздействие върху поведението на учениците в най–широк смисъл. Платформата се прилага в училището в Тарагона от месец март.
Без съмнение най – интересната част от срещата беше последната тема. Тя включваше презентаци на българския софтуерен продукт  Envision, създаден специално за целите на началното образование и демонстрация на програмата. БНУ   „Св. Седмочисленици“ работи вече три години с „многото мишки“. Децата определят програмата с думите: “Много яко!“. Програмата се използва всеки учебен ден по всички предмети – български език и литература, човекът и обществото, история и цивилизация, география и икономика. Особено подходяща е за училищата, в които съществуват смесени паралелки.
Всички учители влязоха в ролята на ученици и с мишка в ръка отговаряха на въпроси и решаваха поставени задачи. Envision спечели още почитатели, а учениците от Барселона се присъединяват към семейството на чудесния български образователен  софтуер.
Споделените мнения, технологии на работа и ведрата работна атмосфера оставиха у всички участници в срещата много добри впечатления. Обменихме идеи, търсихме начини за справяне с проблемите, които стоят пред всяко едно неделно училище.
Без съмнение, такъв род срещи са много полезни. Те трябва да се осъществяват по-често, защото ползите от тях са големи. Разбира се, може да се търси и друг формат на работа, но важното е да се развиваме, да не преставаме да търсим нови методи и да ги прилагаме в работата си. Защото българските ученици в чужбина го заслужват.






понеделник, 6 октомври 2014 г.

Уча се да преразказвам. Из„Робинзон Крузо“. 4 клас


       Следващата част от поредицата „Уча се да преразказвам“ е посветена на изготвянето на сбит преразказ на откъс от роман. 
           Любчо и Яна ще помогнат на децата да направят успешен преразказ. Те дават и кратка информация за писателя Даниел Дефо и за неговия най - популярен роман.



сряда, 1 октомври 2014 г.

Стопански промени през XVIII-XIX век


за 6. клас.
Разгледжат се промеите в земеделието, занаятите и появата на фабричното производство по българские земи.
Включена е и презентацията „Търговията – двигател на промените“ като част от урочното съдържание.
Затвърждаването на материала се извършва чрез иглословица и тестови задачи. Включен е и звуков файл с исторически документ, който учениците трябва да проучат.




Игра





Стопански промени в българските земи (XVIII-XIX век) от Iliana Ilieva-Dabova

Търговията – двигател на промените
Презентация


Електронна книжка