събота, 25 октомври 2014 г.
петък, 24 октомври 2014 г.
четвъртък, 23 октомври 2014 г.
понеделник, 20 октомври 2014 г.
Тест „Българските земи през праисторическата епоха“
Праисторическото развитие на човечествoто винаги е будело интерес и е провокирало изследователските инстинкти у децата; развихряло е тяхното въображение. Обикновено това са първите уроци, по време на които децата могат да се влюбят в историята като наука. Ако това не се случи (по някаква причина), не е проблем – непременно ще я заобичат в следващите часове.
Защото няма човек, който да е безразличен към науката за миналото.
Предлагам тест с два типа отговори:
verdadero ( исп.)– вярно
falso (исп.)– невярно
петък, 17 октомври 2014 г.
Училищен проект “Древногръцка митология“
Поставихме началото на един нов проект, с който целим да научим повече за митологията на древните гърци; да разберем защо е толкова важно да я познаваме.
Ще изработим краен продукт – илюстрована книжка, в която ще бъдат публикувани изготвените от децата статии за олимпийските богове и някои митологични същества, както и рисунки и фотоси с произведения на изкуството.
За проекта може да прочетете повече в сайта „Българско училище в чужбина“.
сряда, 15 октомври 2014 г.
Ново начало
Във всяко българско училище
началото на учебната година е много важен момент, но в българските училища в
чужбина е дваж по-значим. Тази година за пръв път тържеството се провежда в
края на септември, а не както обикновено, през първата неделя на октомври. Причината
за това е много прозаична – на 5 октомври сградата на училището е избирателна
секция.
Слънчев есенен ден. Отваряме
вратите на училището широко, за да посрещнем нетърпеливите малчугани и техните
родители. Децата се втурват из учебните зали и непракъснато питат:„ Това ли ще
е нашата стая тази година?“, “Какви предмети ще правим?“, да, „ще правим“ по
испански маниер, не „ще изучаваме“....
Час преди началото на тържеството
всички са пристигнали и училището повече прилича на боен стан, отколкото на
солидна образователна сграда. В подготовката на празника са включени всички –
мамите са направили вкусна почерпка – баници, сладки, кексове, погачи – все
български ястия. На отрупаната маса не се вижда нищо купешко – всяка майка се е
старала да свърже и храната с днешния български ден. Татковиците са изправени пред
сериозна задача. Училището е закупило нова бяла магнитна дъска с колелца – чудо
на чудесата! Те ще трябва да сглобят придобивката и да вложат изобретателна
мисъл и сръчност в работата си – получените крачета не отговарят на размерите
на дъската. И се донасят бормашини и чукове, и болтчета, и гайки, и се начеват сериозни действия с тях. Децата
започват усилена репетиция – както обикновено в училище в чужбина времето не
стига и се репетира в последния възможен
момент. Всички деца знаят стихчетата наизуст. Танцьорките от група „Здравец“
припряно обличат носиите и грабват фотоапарата на училището – да се занеме
всеки важен момент от празника. Внимателно свалят венеца, който украсява
най-ценното притежание на асоциацията и училището – благословената икона на
Светите Седмочисленици.
Под този венец всяка година
минават с надежда за успехи в учението възпитаниците на училището и каталунските
гости. Тази година минават и родители – да си припомнят трепетите от онова
прекрасно време, което всички бързаме да загърбим и след това цял живот търсим
– детството.
Инсталират се един от училищните
компютри, бас касата и тонколоните под непрекъснатото вайкане на ръководителя
на школото, че тонколонките са слабички, няма да се чува, имаме нужда от
музикална уредба, тя е скъпа, но ще се снабдим и с уредба, ще търсим средства и следващата
година ще се чува по-добре.
Всички излизат пред
училището. В ръцета на Мариела, едно от най-малките деца от подготвителната
група, звъни школското звънче. Малко едно такова, не сме си купили от България
истински звънец, но пък е украсено с цветя и панделки, със звънко гласче. То
пее, приканва деца и възрастни да поемат по най –хубавия път – пътя към
училищния праг.
Гост на тържеството ни е
господин Джермá Сантамария – съветник в кметство Реус и дългогодишен
гимназиален учител. Той не само минава гордо под венеца, но и споделя искреното
си възхищение от чуднесния обичай – да започва учебната година с празник.
Пожелава ни да сме все така упорити в стемежа си да съхраняваме корените си и
родния език. Получаваме поздравления от господин Джоан Руиз Карбонел и господин
Францеск Валес – депутати в испанските Кортеси. Чудна работа – за всеки
празник, който отбелязваме, испанските народни предствители ни поздравяват,
никога не ни забравят. А за пет години съществуване на училището не сме
получили нито едно поздравление от български депутат – нито настоящ, нито бивш.
Греят шарените престилки,
трептят китките по косите, светят пафтите като златни... и се чува детско
гласче: „И аз искам такива дрехи. Мога да изпея народна песен. Да пея ли? Знам
„Рипни, Калинке“...
Лисва се водата от менчето
по прастар обичай, с надеждата да ни върви леко, като по вода. Всички минаваме
под венеца и хапваме по залък от питката с мед – да ни е сладко учението. А
питката не е обикновена, а вълшебна. Пухкава, дъхава, украсена с български
букви, замесена с много любов от топлите майчини ръце.
Всички слушаме химна и в
сърцата се прокрадва тъга, а очите овлажняват. Корави мъжки устни шепнат:„Ти си
земен рай.“ И пред взора изплуват прекрасните очертания на планини, ширни
полета и едно бурно и страшно море...
Започва празничната програма
с връчване на грамотите и наградите от
Великденския конкурс. Те са изминали дълъг път – пристигнаха през лятото чак от
Москва! Пожелаваме си да имаме още много награди през новата учебна година.
Стиховете се редят един след
друг – познати, свидни, очаквани. Напред излиза смело първокласниче и успява да
ни убеди, че „да си първокласник, то не е шега“. Вълнението прелива от душите,
родителите ръкопляскат възторжено, ръколяскат и каталунците. Не разбират
думите, но емоциите са красноречиви – откриваме нова страница от живота на
нашето, българското училище.
Ще се заредят неделя подир неделя,
изпълнени с уроци, с песни и шеги. Ще решаваме загадките на Йоги, ще трупаме
знания в чантата на изследователя, ще пътешестваме назад във времето, за да се
срещнем с горди царе и мъдри монаси, ще се изкачваме по върховете на Пирин и
Рила, ще слизаме в дълбините на Леденика и Дяволското гърло, ще попиваме
неусетно онова знание, което след много години ще предадем и на децата си.
Знанието, че сме българи.
Усещането, че сме част от
уникален народ.
Убеждението, че на земята
има рай и неговото име е България.
Заб.: Загадката на Йоги
и Чантата на изследователя са поредица от учебни задачи, по които в училището
се работи от неговото създаване.
Октомври
2014
Тарагона
– Реус
Испаниявторник, 14 октомври 2014 г.
понеделник, 13 октомври 2014 г.
Работна среща на тема „Използване на информационните и комуникационни технологии в работата на българските училища в чужбина“
Втората работна среща на български учители в чужбина се състоя на 20 септември в сградата на българско неделно училища „Свети Седмочисленици“ в Реус (Тарагона). Срещата мина чудесно, обмениха се идеи и мнения, научиха се нови неща, спечелихме още едно училище за семейството на Енвижън...
Предлагам стията, представена в рубриката „Светоглед“ на интернет радио „Татковина“ и изпратена на Държавната агенция на българите в чужбина за събитието (най - „тежкото“ нещо за мен в една кампания не е упорития труд по планирането и подготовката, напрежението при провеждането на събитието, а ...неговото описване... е, най – сетне – почти три седмици след осъществяването на срещата, материала е готов).
Втора работна среща на български
учители в чужбина на тема
„Използване на информационните и
комуникационни технологии в работата на българските училища в чужбина“
Съвремието
ни е белязано от динамичното развитие на технологиите във всички сфери на
живота. Педагогиката не остава в страни от тези интензивни процеси. За да се повиши
и задържи интересът към работата в
неделните училища, да се покачи
интензитетът на възприемане и разбиране на учебния материал има различни пътища
и средства. Едни от най – а резултатните са
свързани с прилагането на
информационните и комуникационни технологии в ежеседмичната дейност на
неделните училища.
Досегашният опит показва, че е много трудно да се
организира и проведе традиционното и добре познато обучение за повишаване на
квалификацията на учителите. В чужбина сме изправени пред по-различни
обстоятелства и предизвикателствата пред педагозите се различават твърде много от тези, с които се
сблъскват учителите в България. Зад граница всеки преподавател сам търси начини
за справяне с обучителните проблеми и с всякакви други трудности, с които се
срещаме в работата си с децата и родителите.
Водени
от тези съображения и идеята, че е необходимо споделяне на натрупания
професионален опит, за втора поредна
година екипът на Българско неделно училище „Св. Седмочисленици“ Тарагона,
Испания, организира работна среща на български учители. Темата „„Използване на
информационните и комуникационни технологии в работата на българските училища в
чужбина“ е актуална и интересна. В срещата взеха участие учители от БНУ „Св.
Св. Кирил и Методий“ Барселона и училище
„Родолюбие“ Валенсия.
Програмата
включваше няколо основни момента, върху които съсредоточихме вниманието си на
20 септември, деня на провеждане на работната среща.
Първата
тема „Някои проложения на Paint
и Word за създаване на комбинирани документи“
беше успешно съчетана с практическо прилагане на представената информация от
госпожа Таня Търкаланова и бяха създадени интересни документи от всеки
присъстващ учител.
Втората
тема „Идеи за използване на анимациите в PowerPoint за създаване на динамични презентации“
разгледа използването на различните видове анимации, както и варианти на тяхното прилагане в работата на учителя. И
при тази тема се приложи на практика споделеният опит. Демонстрациите на използване
на вградени файлове – видео и аудио –
показаха големите възможности при използване на програмата в
дейността на учителите.
Clas Dodjo е една интересна платформа за
управление на класове – тема твърде наболяла и в неделните училища. Clas Dodjo не само регистрира поведението на
учениците и тяхното представяне в работната им среда, но и провокира активната
позиция на родителите и на смите деца. Благодарим на господин Стефан Стефанов,
пионер в използването на платформата в България и един от основните нейни
преводачи на български език, за любезното съдействие, което оказа на екипа на
БНУ „Св. Седмочисленици“ при подготовката на работната среща в частта, отнасяща
се за Clas Dodjo.
Платформата има голям потенциал и е добре той да се използва активно в
неделните училища, за да се прилагат механизмите на всестранното въздействие
върху поведението на учениците в най–широк смисъл. Платформата се прилага в
училището в Тарагона от месец март.
Без
съмнение най – интересната част от срещата беше последната тема. Тя включваше презентаци
на българския софтуерен продукт Envision, създаден специално за целите на
началното образование и демонстрация на програмата. БНУ „Св. Седмочисленици“ работи вече три години
с „многото мишки“. Децата определят програмата с думите: “Много яко!“. Програмата
се използва всеки учебен ден по всички предмети – български език и литература, човекът
и обществото, история и цивилизация, география и икономика. Особено подходяща е
за училищата, в които съществуват смесени паралелки.
Всички
учители влязоха в ролята на ученици и с мишка в ръка отговаряха на въпроси и
решаваха поставени задачи. Envision
спечели още почитатели, а учениците от Барселона се присъединяват към
семейството на чудесния български образователен
софтуер.
Споделените
мнения, технологии на работа и ведрата работна атмосфера оставиха у всички
участници в срещата много добри впечатления. Обменихме идеи, търсихме начини за
справяне с проблемите, които стоят пред всяко едно неделно училище.
Без
съмнение, такъв род срещи са много полезни. Те трябва да се осъществяват
по-често, защото ползите от тях са големи. Разбира се, може да се търси и друг
формат на работа, но важното е да се развиваме, да не преставаме да търсим нови
методи и да ги прилагаме в работата си. Защото българските ученици в чужбина го
заслужват.
Използване на информационните и комуникационни технологии в работата н
More PowerPoint presentations from Iliana
петък, 10 октомври 2014 г.
понеделник, 6 октомври 2014 г.
Уча се да преразказвам. Из„Робинзон Крузо“. 4 клас
Следващата част от поредицата „Уча се да преразказвам“ е посветена на изготвянето на сбит преразказ на откъс от роман.
Любчо и Яна ще помогнат на децата да направят успешен преразказ. Те дават и кратка информация за писателя Даниел Дефо и за неговия най - популярен роман.
сряда, 1 октомври 2014 г.
Стопански промени през XVIII-XIX век
за 6. клас.
Разгледжат се промеите в земеделието, занаятите и появата на фабричното производство по българские земи.
Разгледжат се промеите в земеделието, занаятите и появата на фабричното производство по българские земи.
Включена е и презентацията „Търговията – двигател на промените“ като част от урочното съдържание.
Затвърждаването на материала се извършва чрез иглословица и тестови задачи. Включен е и звуков файл с исторически документ, който учениците трябва да проучат.
Затвърждаването на материала се извършва чрез иглословица и тестови задачи. Включен е и звуков файл с исторически документ, който учениците трябва да проучат.
Игра
Търговията – двигател на промените
Презентация
Електронна книжка
Абонамент за:
Публикации (Atom)