Целта на проект „Приказки край огнището“ е да се насърчи активното изучаване и използване на български език сред децата и младежите, живеещи зад граница, като ги въвлече в художествено интерпретиране, народни приказки, чрез сценично изкуство и български фолклор. Участниците в проекта са деца на възраст между 8 и 15 години, да развият и затвърдят комуникативните си умения на български език чрез творческия процес на драматизация и фолклорни танци, в унисон с целите на сесията „Език свещен на моите деди...“ на Национален дарителски фонд „13 века България“ да накараме младите хора да говорят български език. Дейностите по проекта бяха няколко.
Запознаване на учениците с български народни приказки, битови за животни, вълшебни, изготвяне на сценарии за театрално представление приказки край огнището, големи макети на каруца, на магаренце, на ограда, дооформяне на заготовки за дървета, закупване на реквизити, тъпан, на менчета и още ред неща, които всъщност направиха възможно вълшебството на театралната постановка да достигне до публиката. Изготвяне на сценарии на представлението, създаване на картинен речник на непознатите думи и различни езикови упражнения.
Представихме пиесата пред публика в две представления. На 7 декември се направи представяне пред родителите в културен център Карилет, а на 14 декември се представи отново приказки край огнището в голямата зала на театър Orfeó reusenc в град Реус пред българската общност. Резултатите наистина по този проект са впечатляващи. Всички ученици от училището, без значение каква е тяхната възраст, се ангажираха с прочитане на български народни приказки и писмено преразказване на приказката „Мързеливата снаха“.
Самите участници в театралната постановка и разучаване на всички непознати думи от прочетените приказки по този начин се обогати не само техния речников фонд. Те се докоснаха до начина на живот на българите в минали времена. Нещо, което по друг повод надали биха направили.
Научиха такива думи като
мотика, теглич, менци, кесийка, годежник и много други, които за тях бяха
съвсем непознати. Направени са две анкети с ученици, в началото на проекта и в
края на проекта и анкета с родители. Анализът на анкетните карти е много
интересен. Без съмнение, този модел на
работа се приема много добре както от
учениците, така и от родителите.
Представени са и записи
от представления, видеозаписи от представленията в канала на училището в
YouTube. Освен това, без съмнение, децата научиха много нови думи. Самото
комуникиране между тях по наблюдение на ръководителя на проекта, премина на
друго равнище.
Дори през междучасията те говорят помежду си вече на български език. Нещо, което се случва в чужбина изключително, изключително рядко. Наблюдаваме една сериозно повишена мотивация и удовлетвореност от работата на учениците и висока родителската оценка.
Този проект всъщност е място, в което се срещат българският език, литературата и театър. Чрез тези интегрирани дейности в областта на езиковото обучение, театралното изкуство, музиката и литературата проектът предложи една съвременна интерактивна форма на ангажиране с български език. Като тук поставихме основен акцент върху изграждането на емоционална връзка с езика, като средство за съхраняване на културната идентичност. По време на двете представления децата бяха чудесни. По време на изпълнението на проекта децата положиха особени усилия.
Всяко дете се постара да
участва по максимално добър начин в проектната дейност. И двете представления
бяха наистина много интересни и много вълнуващи. Всички участници се
представиха достойно, но най-забележително беше участието на нашия възпитаник
Мануел, който е само на 4 години и половина. Той зарадва публиката с една много симпатична ръченица и беше един чудесен цар. Това са едни изключително интересни моменти, ние ще съхраним Виждаме как пред нас нашите ученици израстват.
При този проект се наблюдават не само реализиране на заложените цели. Ние всъщност наблюдаваме и други моменти. По-големите ученици стават много ясно изразени лидери, помагат на малките, малките започват да разчитат на тях.
Чрез „Приказки край
огнището“ се формира по-особено отношение към българският език у всички деца.
Виждаме една много позитивна нагласа от децата към участието им в театрални
постановки и то на български език. Този проект без съмнение ще остане в сърцата
и умовете на всички, които взели участие в него, защото резултатите, всъщност,
твърде много надвишиха нашите очаквания.

Няма коментари:
Публикуване на коментар