сряда, 28 октомври 2015 г.

Lapbook (Лапбук) – информационна папка


Какво представлява lapbook -ът; каква е неговата роля в съвременното училище; кой може да изработва lapbook - учител, ученик, родител; какви задачи изпълнява тази форма на представяне на информация... това са част от въпросите, които  си задаваме, когато се насочим към използване на тази толкова интересна и полезна за учениците интерактивна форма на работа.
Колкото и да е странно, lapbook не е изобретение на професионалните педагози. 
Lapbook навлиза в учителските блогове от споделените дейности на американските майки, които предпочитат за децата си домашното обучение,т. нар. homeschoolers. Този ресурс е много ценен и намира достойно място в работата на тези учители, които не се страхуват да излязат от установените рамки на „разумното“ и познатото, а желаят да опитат нещо ново и атрактивно. 
Директен превод на думата lapbook не намираме в речниците, но може би най-точното определение за този чудесен ресурс даде Мария Ваклинова, ученичка от 5. клас на БНУ „Св. Седмочисленици“ Тарагона – Реус: тя го нарече „информационна папка“. Да допълня Мими – информационна интерактивна папка.
Lapbook -ът се изработва на принципа на изскачащите прозорци. В него може да се  събере цялата информация (която е подходяща за възрастта на децата) по определена тема. Децата научават неусетно, занимавайки се със забавни игри, кръстословици, набори от картички и пр. 
Особено подходяща е тази информационна папка за децата, които имат силно развита визуална памет и усвояват най-добре когато виждат това, което трябва да се научи.
Информационната папка може да се изполва както при запознаване с новия материал, така и на по-късен етап при преговора и затвърждаването му. Когато се разработва една такава папка се научават много неща, които на пръв поглед нямат много общо с темата. Кръгозорът на детето се разширява, то разбира, че нещата в природата и социалните процеси се намират в непракъснато взаимодействие и връзки.
Да изработи lapbook за един ученик означава да се потопи в ролята на изследовател - едно от  любимите занимания на децата.


Когато за пръв път предлагаме на учениците тази разчупена форма на работа, е добре да обмислим внимателно темата, с която ще започнем. Тя трябва да е интересна и информационно наситена, за да може децата да намерят колкото се може повече материал.
Lapbook -ът не е сбор от листове с текст и картинки, които учениците могт да залепят без особена трудност в тетрадките си. Той е  доста по–различен от това. Изработването на хармоники, игри, кръстословици, колекции от снимки, пъзели и пр. развиват не само мисленето на децата, но и тяхната сръчност.
Намираме за правилно преди детето да пристъпи само към изготвянето на информационната папка, учителят да представи своя, за да може да визуализира обясненията си.


Децата гледат с широко отворени очи (и не само) интересните елементи на lapbook-а и неусетно се сливат с потока информация, който струи от папката. Напълно естествено е да пожелаят и те да изработят такава. 
Хубаво е децата сами да изберат задачите, по които ще работят – в темата „Боговете на Древна Гърция“ петокласниците сами решават на кой бог или богиня ще е посветена тяхната информационна папка. 
Тъй като изработването на lapbook е сериозно занимание и изисква повече време, може да направим mini lapbook, посветен на тясно определена тема – от голямата „Градове в Горнотракийската низина“ можем да създадем няколко по-малки – “Пловдив“, „Пазарджик“, „Стара Загора“ и т. н. за обучението по човекът и обществото в 4. клас.
Често информационната папка прилича на малка книжка, в която е събрано всичко значимо по изследвания проблем. Учителят може да помогне, особено на по-малките ученици, не само с напътствия, но и с материали, идеи, пряка помощ при изработването на папката. Детето лепи, изрязва, оцветява, измисля, фантазира, пише, претворява плановете си върху хартията и неусетно научава нещата, които в обикновения час при обичайните условия може да му се струват трудни, скучни и непосилни.
Разбира се, за децата от неделните училища писането в lapbook-а трябва да е на ръка. Лесно ще се принтира  текстът от компютъра, но дали ще бъде удачно за тези ученици? Със сигурност – не. 
Дали е подходящо първокласниците да изработват такава папка? Зависи от много фактори:
* възрастта на децата (често в неделните школа първолаците са на 8, 9 или дори на 10 години);
* темата, която ще се разглежда;
* помощта, която родителите са склонни да окажат (а често те се запалват повече от самите ученици :) ).
В крайна сметка всеки учител сам решава кога и как да предостави възможност на учениците  да използват в работата си този чудесен интерактивен ресурс. 


11 коментара:

  1. Всичко е ясно! Благодаря, Иле!

    ОтговорИзтриване
  2. Много четох, превеждах си, събирах снимки от американски учителски блогове, Pinterest и Мрежата. Мисля, че все още не съм с нагласата да въведа изработването им. Обяснявам си го с личната ми претовареност. Отдавна съм открила тази прекрасна възможност за развитието на децата. Силно вярвам, че ще усетя подходящия момент и тема. Чудесна статия, Иле. Благодаря, че сподели своето становище и по този акцент в нашата работа.Успех!

    ОтговорИзтриване
  3. Този материал много ме заинтригува!Заслужава си да се опита!!!

    ОтговорИзтриване
  4. Моля ВИ, преди да въведете всяка глупост, за която прочетете в интернет, се убедете в смисъла и ползите и помислете за родителите, които всъщност трябва да го направят вместо децата си!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тази „глупост“ използвам в работата си вече три години. Ползата за децата е голяма, защото в работата си с инормационната папка се включват всички техни сетива и се развиват умения, които в обикновеното научаване на учебния материал няма как да се проявят. Ако учител е дал за домашна работа да се изготви такава папка, то заданието е за детето, не за родителя му.

      Изтриване
    2. Абсолютна глупост е това. Информацията, която може да се представи по този начин е много ограничена и дава едно повърхностно разглеждане на проблема. Не случайно е предложено е от хоумскулърки майки, които са известни с това, че са експерти по всичко и едновременно с това по нищо.

      Изтриване
    3. Всеки сам ще прецени дали да използва лапбук в работата си. При учениците от начална образователна степен прилагането му е много подходящо. Ако не го одобрявате, не го ползвайте. Какъв проблем намирате?

      Изтриване
  5. Искам да споделя мнение, в ролята си на родител на момче във втори клас. В момента изработвам тази "папка", така наречена "Лапбук" . Знаете ли, подкрепям всяка нестандартна форма на поднасяне на информация към децата ни.Но това ангажиране на родители, които работят и имат един почивен ден в седмицата, да изработят въпросния "бук" е меко казано изнервящо. Ползата от този картон, за моето дете е никаква, защото той с почти нищо не може да участва в изработването му, на тази възраст - 8 години. Освен това е на тема, която изобщо не му е позната. Издирването на текст, който е подходящ за възрастта му, картинките, които се чудим от кои книги да изрежем и какви точно игрови форми да използваме при поднасяне на информацията, ме влуди. Ангажирах и баба му и леля му. Толкова време ни поглъща, че изостанаха личните ми ангажименти и отлагам семейни планове които са само през почивния ден... Ако искате това да бъде част от образователния процес, моля всеки преподавател да се организира и ангажира заедно с децата в учебно време да изработва тези папки. Защото другото е тормоз и изнервяне за работещи родители. Лично аз работя на две места. Нямам нужда от допълнително натоварване. А и като във фамилията ми сме отговорни и стремящи се да изпипваме нещата, може да си представите какво ни коства този "лапбук", който дори не знам, дали ще е ефективен!!! Този проект не е за втори клас деца!

    ОтговорИзтриване
  6. Напълно разбирам негодуванието Ви. Първите информационни папки при по- малките деца трябва да се изработват заедно с учителя. Той подготвя материалите, обяснява, напътства. Децата ги четат, подреждат и оформят. Всяка задача трябва да е съобразена с възрастта на децата. Домашната работа се дава на ученика, не на неговото семейство.

    ОтговорИзтриване
  7. Изработвала съм лапбук с ученици от втори клас - В ЧАСА! Трябва да ви кажа, че е абсолютно по силите им! Не е нужно тематиката да е много задълбочена. Дори само по една изучена приказка може да се направи, върху обикновен лист А4, сгънат на 3. Дори само на въпросите след урока да отговорят, като ги систематизират в лапбук, е нещо повече от просто заучаване. Да поставят от едната страна положителните герои, на другата страна - отрицателните, да направят прозорче за поуката в края на приказката - всичко това си е част от анализа на урока, но е друго, когато детето само прави тези изводи, като ги разределя по джобчета. Може да се прилага абсолютно във всички часове като обобщение на материала. Не е нужно да се режат картинки - децата могат да си ги нарисуват сами - повярвайте, доставя им огромно удоволдтвие. Нищо че магарето прилича повече на куче, а кравата - на коза. Те си знаят кое какво е, защото сами са си го направили, и страхотно се гордеят с резултата си. Кой родител би бил против детето му да има самочувствие, че е постигнало нещо само! Разбира се, ключовият момент е учителят да се съобрази с возможностите на децата и да НЕ изисква от тях енциклопедични проучвания.








    ОтговорИзтриване
  8. Здравейте, Илиана! Много хубав и полезен пост. Жалко, че експериментите на колеги водят до негативизъм сред родители и ученици по отношение на използването на лапбука (информационна папка). Ще си позволя да допълня, че предимствата на този метод са изключително много, за да се спираме пред трудностите по неговото прилагане. Освен за фината моторика, изработването и работата с готови вече лапбуци спомага за развитието на важни качества на мисълта като организирането и визуалното представяне и възприемане на информацията, а от тук и за по-трайно и функционално запаметяване.
    Аз съм правила лапбука
    с ученици в 3 клас. Това ми позволи само в един учебен час да представя най-важното от живота и делото на Апостола. Ползвах идеи ими готови материали от интернет, но собствен методически план. Раздадох предварително обработените и принтирани текстове и материали и поставих задача на учениците да прочетат материалите и да преценят как да ги групират и представят в лапбука си. Улесних ги максимално в практическата част, за да могат да се съсредоточат върху информацията. Получи се интересен и мотивиращ урок и отзивите от семействата бяха изцяло положителни.

    ОтговорИзтриване