понеделник, 2 ноември 2015 г.

Lapbook Autumn/Лапбук Есен


          Лапбук Есен от серията „Сезони“ е първият ми опит за изработване на интерактивна информационна папка. Почти през цялото време си мислех, че такива трябва да са учебниците за най-малките ученици. Особено за тези, които не владеят добре български език.  Детето неусетно и с лекота ще усвоява всичко, което е предвидено по учебната програма (дори и повече), стига да не се чувства натоварено и пришпорвано. За учителите също ще е много по-удобно: всесто да събират материали - да търсят картинки, да режат, да лепят, да сглобяват, те ще може да отдадат спестеното време на други полезни занимания, свързани отново с училищната работа.

За да разгледате лапбука, кликнете върху кадъра.




              На предната корица е апликирано момиче, което олицетворява Есента – със златисти косици, с венец от есенни листа и плодове на главата. Косите са нарязани на кичурчета  и при желание може да се „накъдрят“ с ножица или друг подходящ инструмент. 
           На гръбчето на папката е поставен под фолио лабиринт, в който децата трябва да открият следите на всяко показано животно. След всеки ученик, отбелязаните с маркер следи се изтриват и следващото първолаче може да работи върху чист лист.
            В началото на папката са поставени фотоси на трите есенни месеца – септември, октомври и ноември. Това ще се повтаря във всеки следващ лапбук – първите снимки са на  месеците от съответния сезон. Есенни листа, гъби и жълъд въвеждат учениците в темата, посветена на красивия сезон.
               Приказката „Готови за зимата“ на Петър Бобев (колко много харесвам книгите му!) разказва за
подготовката на птиците и животните в гората за зимата – приготовление, което се извършва през есента.
                 За всяко дете е предвидена картичка за оцветяване с различна картинка. 
                Растенията в гората и полето през есента – дъб и кестен (през есента в Каталуния се чества празника Кастаняда  - Castanyada) и животнтие в гората и полето през есента – мечка и елен, са  представени с гатанки. Децата много  ги обичат, но трудно отгатват отговорите. Това отново се дължи на слабото владеене на езика. Учителят трябва да подпомогне и насочи малчуганите към верните отговори. Това може да стане и с помощта на картинките.
               Забавна е задачата да се поставят в кочницата есенните плодове и зеленчуци. Сред тях има и такива, които не се срещат през този сезон и децата трявбва да ги открият и поставят настрани. Магнитната хартия, върху която са отпечатани, позволява закрепването им за металната пластинка, скрита под кошницата.
            Големи капки, върху които са написани букви от нашата азбука, скриват есенни плодове и зеленчуци. Децата трябва да поставят въртящите се букви върху съответната картинка.
            Двете мандали на есенна тематика могат да се оцветят от децата с маркери, но целта е да се открият в тях елементи от българсктие букви и да се изпишат в тесните и широки редове. Това е много полезно упражнение, особено като се има предвид, че паралелно с тези уроци по роден край започват и уроците по писане.
         В два малки плика са поставени пъзели – таралежче с ябълка и гъбка на  гърба и катеричка с лешник. Подреждането на елементите изостря вниманието на децата и затвърждава знанията за животните през есента.


           Следващата част от информационната папка разкрива промените в природата през есента и помощта, която оказват децата на възрастните през този сезон. Към илюстрациите са добавени и подвижни елементи. Когато бях на възрастта на моите настоящи ученици, вкъщи имахме много панорамни книжки и обичахме да ги разглеждаме и да фантазираме. Възползвах се от идеята и поставих кученце (все си мисля за него като за Шаро – това е името, с което свързвам почти всички симпатични кучета :) ) при децата, които берат ябълки; слънце, което може да се върти –  при животните в гората; потрепващо есенно клонче над децата, които тръгват на училище; облак, който плиска дъжд над хлапета, които пускат корабче в локва и птици, които отлитат на юг. 
           Промените във времето са показани посредством различни изображения на слънце, облаци, дъжд и др. валежи, характерни за есента. 
               Когато се говори за труда на хората през този сезон, първокласнивите могат да сглобят и ако искат, да оцветят едно плашило, след като разкажат къде и защо се използва то. 
              Учителят може да прочете чудесното стихотворение  на Трайко Симеонов „Есен“ (след него реших никога повече да не пиша на ръка в папка, предназначена за малки деца – пиша адски нечетливо ....). 
            На последната малка страница са представени бурканчета със зимнина. Децата знаят много добре както е това, защото майките им проготвят и в странство някои любими български храни. Учениците могат да разкажат какво се приготвя вкъщи.
              Скрити под подвижни листчета са отговори на въпроса „Каква е есента?“. Преди да се отворят различните възможни отговор, децата трябва сами да се опитат да определят какъв е този сезон.



7 коментара:

  1. Невероятно е! Поздравления за всичко! Поклон пред труда Ви!

    ОтговорИзтриване
  2. Любовта и всеотдайността ти към децата струят от статията за твоя нов проект "Сезони", Илиянка! Чуднички идеи! Вярвам, че ще се получи очакваното въздействие.Вече почти 2 седмици подготвям документи и задачи за координационната среща в Лас Палмас де Гран Канария :) Още една хубава статия по темата за Lapbook! Вече съм се наканила, само скорошните задачи да преминат успешно!

    ОтговорИзтриване
  3. Поздравления, Иле! Много полезно и креативно! И ние тази година сме подготвили материали за интерактивни книжки с децата. Не знам как ще си разчетем времето само - много ни е претрупано всичко, но ще отделим няколко часа да работим чрез правене, което( убедила съм се) е най-доброто и забавно учене за децата. Благодаря ти също за идеите за дизайн, които получих от теб и твоята лабук :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Роси! Така е, когато правят нещата, децата научават по-добре.

      Изтриване