....
В голяма част от местните
училища децата работят с чудесна материална база и опитът, който имат не бива
да се игнорира, а трябва да се приложи в полза на усвояването на български
език, история и география на България.
Друг много важен момент,
свързан с настоящата разработка, е притежанието на мобилен телефон от почти
всяко дете и младеж. Да се използват съвременните информационни и
комуникационни технологии в образователния процес е наложително. Новото време
изисква и нови умения и училището не бива да остава на последно място в
използването и прилагането им. Това се отнася с особена сила за неделните
школá. В тях децата идват по желание, няма нормативен документ, който да ги
задължава да посещават неделното училище.
Организирането и провеждането на състезанието „Българска средновековна литература“ има любопитна предистория. След прочитане на информация, споделена с колега в социална мрежа, у нас се породи интерес към използването на генераторите и четците на QR кодове. За пръв път те са приложени в Българско неделно.....
училище „Свети
Седмочисленици“ в Тарагона – Реус в един необикновен празник, посветен на
народните будители [6], който се състоя на 30 октомври 2016 година. Под формата
на състезание учениците са разделени на екипи, в които участват деца на
различна възраст. След като изпълняват определени задачи, те изготвят лапбук [11]
и рисунки, които представят пред всички участници и родители.
Децата от училището в Реус
искат да се повтори тази вълнуваща и много полезна дейност. А учениците от
Барселона и Мойет дел Вайес желаят да се включат и те в „такава интересна
работа“. Напълно естествено желанието на децата и трудът на учителя да прераснат
в едно незабравимо (по думите на самите ученици) състезание.
Основните цели, които се
поставят при осъществяване на тази дейност са:
1.
Усъвършенстване на знанията по български език и тяхното
практическо приложение в работата на децата.
2.
Затвърждаване на знанията по история и цивилизация за
средновековната българска литература.
3.
Развиване на умения за:
v извличане
на информация от различни източници;
v за
систематизиране и класифициране на информация;
v за
работа с книга и с електронен носител на данни;
v за
работа в екип;
v за
работа с различни електронни носители.
4.
Възпитаване в любов към България и българското.
5.
Провокиране на физическа активност.
6. Възпираване на естетически усет за красота и
хармония у младите хора.
Състезанието „Българска
средновековна литература“ се осъществява в три етапа [10]:
I.
Подготвителен
II.
Същински
III.
Заключителен
По време на подготвителния
етап учениците и родителите се запознават с целите и задачите на състезанието.
Родителите и по-големите ученици инсталират на телефоните четец на QR кодове,
който е напълно безплатен. Няколко пъти децата, които имат телефони „тренират“
разчитане на генериран код.
Учителят
изработва детайлен план за състезанието във всичките му части.
v
Подбира внимателно подходящи материали за Климент Охридски, Константин Преславски,
Черноризец Храбър и Евтимий Търновски и ги разпечатва. Кодира имената на
средновековните български автори и ги принтира на различна по цвят хартия – 4
цвята за 4 екипа (Приложение 1).
- Изготвя копия от урок от учебник по история и цивилизация [3] и ги подготвя за използване от учениците.
- Подготвя български пословици и поговорки (Приложение 2), които кодира частично.
- Осигурява хартиени папки, които учениците да ползват за основа на lapbook (информационна папка); цветна хартия.
- Предоставя за ползване лаптоп и интернет в помещението, в което се провежда състезанието (за Българско неделно училище „Свети Седочисленици“ и Българско неделно училище „Св. св. Кирил и Методий“ филиал в Мойет дел Вайес - лаптоп).
- Подготвя букви от книжката „Буквицы“[7], с която деца от други класове (неучастващи в състезанието) са работили по проект „Царският манастир Урвич и неговите монаси“ [8, 11, 1].
Същинският етап се
провежда в помещенията на училищата с учениците от IV, V и VI клас:
- На 28 май 2017 година – Българско неделно училище „Свети Седмочисленици“ Тарагона – Реус;
- На 10 юни 2017 година – Българско неделно училище „Св. св. Кирил и Методий“ Барселона;
- На 10 юни 2017 година – Българско неделно училище „Св. св. Кирил и Методий“ филиал в Мойет дел Вайес.
Този
етап (Приложение 7) включва три основни момента: начало, същинско състезание и
презентиране на готовите продукти – информационни папки (lapbooks)[11].
Началото
се поставя в определеното предварително време. Отново се представят целите на
състезанието. Екипите се разпределят на случаен принцип – всяко дете избира
лист хартия с различен цвят. Четирите цвята формират и четирите отбора.
Подробно се обясняват правилата на състезанието. Журито включва учителя по
историия и цивилизация и български език и литература и родители.
Преди
самото състезание учителят скрива кодираните имена и части от пословиците и
поговорките из цялото училище – под столове, маси, зад завесите, под
клавиатурата, до черната дъска и т. н. Един от основните критерии за победа е
скоростта на работа.
Разпределението
на ролите в екипите е доста бурно и се осъществява с помощта на учителя. Ролите
са: лидер, търсач, бибиотекар, информатик, писател.
Състезанието се провежда в
три кръга:
- I кръг: откриване и разчитане на имената на българските средновековни автори; намиране на информация за живота и делото им; откриване на портрета на всеки от писателите;
- II кръг: откриване и разчитане на частите от пословиците и поговорките; записване на целите пословици и поговорки; избор на една от всеки екип, която трябва да бъде разтълкувана в края на състезанието пред останалите участници, журито и гостите;
- III кръг: откриване на заглавните букви за екипите; подходящо оцветяване; намиране на информация за символите и съдържанието на буквиците в преводния материал [7, 8];
- По време на всеки кръг се работи в информационната папка (lapbook) на отбора.
В края на състезанието
всеки тим представя своята работа. В презентацията участват всички ученици като
всяко дете разказва за дейността на екипа и за своето участие в нея.
По време на заключителния
етап всеки ученик попълва анкетна крата, която по-късно се анализира от
учителя.
Децата от Българско неделно
училище „Свети Седмочисленици“ изработват емблеми с ликовете на Кирил и Методий
и българския трикольор по повод Деня на българската просвета и култура.
Преди началото на
състезанието учителят скрива на различни подходящи места в сградата на
училището материалите за I и II кръг – имената на българските средновековни писатели
и частите от пословиците и поговорките. Въпреки че всеки отбор има свой търсач
в тази най-забавна и динамична част от състезанието се включва целия екип. Това
е и времето, през което по-малките ученици се дивят и с доста услия са спряни
да вземат участие в търсенето (с едно – две изключения, трябва да признаем).
Силно впечатление прави
бързото организаране за дейност на отборите – резултат от системна, упорита и целенасочена работа в учебните
часове.
След откриването и
разчитането на имената на писателите, децата търсят информация за тях и
произведенията им. В този етап се използват всички налични източници на
сведения по темата – електронни устройства, статии, предварително подготвени от
учителя, които те откриват, урочни материали и др. Учениците от Българско
неделно училище „Свети Седмочисленици“ в този дял на състезанието са
облагодетелствани от факта, че единствената българска библиотека в Каталуния
(автономната испанска област, в която се намират трите училища) се съхранява в
сградата на неделното школó. Децата се възползват от това, за да търсят
информация и в библиотечния фонд.
След разчитането на
пословиците и поговорките, учениците отново се насочват към електроните
устройства и търсенето в инернет. Спорове възникват относо избора на материала
за тълкуване, но се стига бързо до съгласие и установяване на едно мнение в
тима. Един от екипите, обаче, решава да представи своето виждане върху всички
пословици и поговорки, които са разчели.
В третия кръг информация се
черпи изключително от подготвените предварително от учителя материали. Това се
налага от факта, че на български език в интернет пространството липсват такава
сведения. Учителят предварително (по време на изготвянето на училищен проект [8]) е превел материала и той
се ползва от децата свободно.
Учениците полагат големи
усилия крайните продукти от работата да бъдат завършени и оформени красиво.
Интерес буди наблюдението колко старателно се търси правописа на всяка „
съмнителна“ дума.
Всеки екип представя
дейността си и дава кратка оценка на постигнатото. Децата видимо са уморени, но
много, много доволни.
По време на заключителния
етап и след приемане на поздравленията за добрата работа, учениците работят
върху анкетна карта (Приложение 3).
Анкетата е попълнена от 34
ученици.
След внимателно анализиране
на резултатите, може да се направят изводи в няколко посоки – за работата на
учениците и тяхната оценка и самооценка; за необходимостта от такива
по-разчупени дейности; за нуждата (или липсата) от информация по определена
тема и пр. (Приложение 4).
С първия въпрос се цели да да се установи
самооценката на учениците. От получените резултати е видно, че тя е много
висока – 82% определят работата си на високо равнище. Само 18% смятат, че
дейността име е на средно равнище. Нито едно дете не определя работата си на ниско ниво, кооето е ясен
показател за това, колко много старание е вложено в това необичайно състезание.
На въпрос N° 2 „Научихте ли нови неща по време на
състезанието?“ само 6% отговарят, че не могат да преценят. 94% категорично
считат, че са усвоили нещо ново. Нито едно дете не отговаря категорично, че не
е нау чило нищо. От отговорите на този
въпрос става ясно колко полезни и важни са такива нетрадиционни форми на работа
в училището.
100% отговарят, че ще
участват и в други подобни дейности, което потвърждава гореказаното.
Четвърти въпрос „Разви ли
определени умения у Вас това състезание (да търсите информация, да подреждате
информация, да работите с QR код, да изработвате книжка, табло, албумче и др.
под.)?“ цели да установи мнението на учениците за придобитите или непридобитите
умения. 85% посочват, че са развили нови умения. Без съмнение това се отнася за
разчитането на QR кодове. 9% не могат да преценят. Интересното е, че и тук няма
дете, което да смята категорично, че участието му в състезанието не му е
донесло нищо ново на ниво умения.
Въпрос N° 5 „Ако състезанието се проведе сега, бихте ли
променили нещо в работата си?“ получава интересни отговори. 47% биха променили
работата си, 41% не могат да преценят и 12% не биха променили нищо.
Шести въпрос проучва
оценката, която учениците поставят на своите другари. 51 % определят като
високо нивото на дейността на съучениците си. 30% оценяват работата на другите на
средно равнище и 19 % смятат, че другарите им са работили на ниско ниво. При
едно сравнени с направени по-рано анкети,
ясно личи по-високата критичност, която се наблюдава у децата.
94% ще търсят нова
инфорация по темата на състезанието. Вероятно в посока разчитане и генериране
на QR кодове.
Въпросът “Ще участвате ли и
в други подобни състезания?“ получава категоричен положителен отговор.
Състезанието „Българска
средновековна литература“ без съмнение ще остане дълбоко вписано в умовете и
сърцата на децата от българските училища в Реус, Барселона и Мойет дел Вайес.
Трудно се организират и подготвят подобни дейности. Натоварването
на учителя е много голямо, предварителната подготовка понякога е доста продължителна,
но резултатите си заслужават.
Неделни училища в чужбина са призвани да поддържат българския дух
и българското самосъзнание у децата, които живеят в други държави. За да се
постигнат тези основни цели, не бива да се пренебрегва нито един метод и нито
една технология.
Динамичност на учебния
процес, ангажираност на учениците, развито чувство за принадлежност към
българския род у родителите и голяма отдаденост на учителите – това е рецептата
за успех на тези огнища на просвета, върху които възлагаме надеждите си децата,
родени и живеещи в странство, да останат
българи.
Използвана литература:
1 1. Българско
училище в чужбина http://ilieva-dabova.weebly.com
2. Генератор на QR кодове http://www.codigos-qr.com/generador-de-codigos-qr/
3. Гаврилова, Р. , Р. Кушева. История и цивилизация за 5 клас. Изд. „Просвета“. С., 2006
4. Държавен вестник, бр. 99/2011
5. Държавен вестник, бр. 32/2014
6. Един различен Ден на будителите - http://ilieva-dabova.blogspot.com.es
7. Есинская. И. Б. Буквицы. Издательский Совет Русской Православной Церкви. 2003
8. Илиева-Дъбова, Ил. Т., Модел на проектно – базирано обучение по история и цивилизация в българско неделно училище в чужбина – сборник „ Учене през целия живот – от малки до големи“ от Областна педагогическа конференция, гр. Пазарджик, 2017 г.
9. Министерство на образованието и науката http://www.mon.bg
10. Образователен блог http://ilieva-dabova.blogspot.com.es
11. Lapbook – информационна папка - http://ilieva-dabova.blogspot.bg/2015/10/lapbook.html
2. Генератор на QR кодове http://www.codigos-qr.com/generador-de-codigos-qr/
3. Гаврилова, Р. , Р. Кушева. История и цивилизация за 5 клас. Изд. „Просвета“. С., 2006
4. Държавен вестник, бр. 99/2011
5. Държавен вестник, бр. 32/2014
6. Един различен Ден на будителите - http://ilieva-dabova.blogspot.com.es
7. Есинская. И. Б. Буквицы. Издательский Совет Русской Православной Церкви. 2003
8. Илиева-Дъбова, Ил. Т., Модел на проектно – базирано обучение по история и цивилизация в българско неделно училище в чужбина – сборник „ Учене през целия живот – от малки до големи“ от Областна педагогическа конференция, гр. Пазарджик, 2017 г.
9. Министерство на образованието и науката http://www.mon.bg
10. Образователен блог http://ilieva-dabova.blogspot.com.es
11. Lapbook – информационна папка - http://ilieva-dabova.blogspot.bg/2015/10/lapbook.html
Няма коментари:
Публикуване на коментар