сряда, 28 октомври 2015 г.

Lapbook – информационна папка


Какво представлява lapbook -ът; каква е неговата роля в съвременното училище; кой може да изработва lapbook - учител, ученик, родител; какви задачи изпълнява тази форма на представяне на информация... това са част от въпросите, които  си задаваме, когато се насочим към използване на тази толкова интересна и полезна за учениците интерактивна форма на работа.
Колкото и да е странно, lapbook не е изобретение на професионалните педагози. 
Lapbook навлиза в учителските блогове от споделените дейности на американските майки, които предпочитат за децата си домашното обучение,т. нар. homeschoolers. Този ресурс е много ценен и намира достойно място в работата на тези учители, които не се страхуват да излязат от установените рамки на „разумното“ и познатото, а желаят да опитат нещо ново и атрактивно. 
Директен превод на думата lapbook не намираме в речниците, но може би най-точното определение за този чудесен ресурс даде Мария Ваклинова, ученичка от 5. клас на БНУ „Св. Седмочисленици“ Тарагона – Реус: тя го нарече „информационна папка“. 
Lapbook -ът се изработва на принципа на изскачащите прозорци. В него може да се  събере цялата информация (която е подходяща за възрастта на децата) по определена тема. Децата научават неусетно, занимавайки се със забавни игри, кръстословици, набори от картички и пр. 
Особено подходяща е тази информационна папка за децата, които имат силно развита визуална памет и усвояват най-добре когато виждат това, което трябва да се научи.
Информационната папка може да се изполва както при запознаване с новия материал, така и на по-късен етап при преговора и затвърждаването му. Когато се разработва една такава папка се научават много неща, които на пръв поглед нямат много общо с темата. Кръгозорът на детето се разширява, то разбира, че нещата в природата и социалните процеси се намират в непракъснато взаимодействие и връзки.
Да изработи lapbook за един ученик означава да се потопи в ролята на изследовател - едно от  любимите занимания на децата.


Когато за пръв път предлагаме на учениците тази разчупена форма на работа, е добре да обмислим внимателно темата, с която ще започнем. Тя трябва да е интересна и информационно наситена, за да може децата да намерят колкото се може повече материал.
Lapbook -ът не е сбор от листове с текст и картинки, които учениците могт да залепят без особена трудност в тетрадките си. Той е  доста по–различен от това. Изработването на хармоники, игри, кръстословици, колекции от снимки, пъзели и пр. развиват не само мисленето на децата, но и тяхната сръчност.
Намираме за правилно преди детето да пристъпи само към изготвянето на информационната папка, учителят да представи своя, за да може да визуализира обясненията си.


Децата гледат с широко отворени очи (и не само) интересните елементи на lapbook-а и неусетно се сливат с потока информация, който струи от папката. Напълно естествено е да пожелаят и те да изработят такава. 
Хубаво е децата сами да изберат задачите, по които ще работят – в темата „Боговете на Древна Гърция“ петокласниците сами решават на кой бог или богиня ще е посветена тяхната информационна папка. 
Тъй като изработването на lapbook е сериозно занимание и изисква повече време, може да направим mini lapbook, посветен на тясно определена тема – от голямата „Градове в Горнотракийската низина“ можем да създадем няколко по-малки – “Пловдив“, „Пазарджик“, „Стара Загора“ и т. н. за обучението по човекът и обществото в 4. клас.
Често информационната папка прилича на малка книжка, в която е събрано всичко значимо по изследвания проблем. Учителят може да помогне, особено на по-малките ученици, не само с напътствия, но и с материали, идеи, пряка помощ при изработването на папката. Детето лепи, изрязва, оцветява, измисля, фантазира, пише, претворява плановете си върху хартията и неусетно научава нещата, които в обикновения час при обичайните условия може да му се струват трудни, скучни и непосилни.
Разбира се, за децата от неделните училища писането в lapbook-а трябва да е на ръка. Лесно ще се принтира  текстът от компютъра, но дали ще бъде удачно за тези ученици? Със сигурност – не. 
Дали е подходящо първокласниците да изработват такава папка? Зависи от много фактори:
* възрастта на децата (често в неделните школа първолаците са на 8, 9 или дори на 10 години);
* темата, която ще се разглежда;
* помощта, която родителите са склонни да окажат (а често те се запалват повече от самите ученици :) ).
В крайна сметка всеки учител сам решава кога и как да предостави възможност на учениците  да използват в работата си този чудесен интерактивен ресурс. 


3 коментара:

  1. Всичко е ясно! Благодаря, Иле!

    ОтговорИзтриване
  2. Много четох, превеждах си, събирах снимки от американски учителски блогове, Pinterest и Мрежата. Мисля, че все още не съм с нагласата да въведа изработването им. Обяснявам си го с личната ми претовареност. Отдавна съм открила тази прекрасна възможност за развитието на децата. Силно вярвам, че ще усетя подходящия момент и тема. Чудесна статия, Иле. Благодаря, че сподели своето становище и по този акцент в нашата работа.Успех!

    ОтговорИзтриване
  3. Този материал много ме заинтригува!Заслужава си да се опита!!!

    ОтговорИзтриване